معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات برنامه دولت برای اجرای مسکن اجتماعی، گفت این مسکن برای گروهی است که در مسکن مهر هم نمیتوانستند آورده لازم را بیاورند.
به گزارش مشرق،
مظاهریان در برنامه نگاه یک در خصوص مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بخش
مسکن در یک سال گذشته چه بوده است گفت: بزرگترین چشمانداز ما میثاق بزرگ و مکتوب
همانا قانون اساسی است که در بند 31 آن تاکید شده حق هر فرد ایرانی داشتن مسکن
مناسب است.
وی ادامه داد: دولت وظیفه دارد مسکن مناسب را تهیه کند تا بتوانیم ثبات را به
بازار مسکن برگردانیم.
مظاهریان با بیان اینکه برنامه کوتاهمدت اثرات مقطعی دارد گفت: برنامه وزارت راه
و شهرسازی برای افق 1405 در حال تهیه است. این برنامه توسط گروهی متشکل از 60 نفر
محقق در کشور در حال انجام است که بندهایی از آن نیز آماده شده است.
وی ادامه داد: اصولی که برای آن در نظر میگیریم این است که دو دهک پایین جامعه
مسکن مناسب داشته باشند اما معتقد هستیم که دولت باید در بازار مسکن دخالت حداقلی
داشته باشد و تنها نظارت کند.
وی گفت: در طرح جامع مسکن و در قالب آن برنامههایی طراحی میشود تا کسانی که برای
اولین بار صاحب مسکن میشوند مستحق این باشند که صاحب مسکن شوند و کسانی که بد
مسکن مینامیم آنها نیز صاحب مسکن مناسب شوند.
وی گفت: امید است این برنامه به زودی تقدیم مجلس شود.
مظاهریان در خصوص برنامه بلندمدت طرح جامع مسکن گفت: تا کنون بارها از وزیر راه و
شهرسازی یک سیاست روشن شنیدهام و آن این است که او تعهد داده که مسکن مهر را
انجام میدهد و بزرگترین دغدغه ما تکمیل مسکن مهر است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اولویت اول ما این است که در
کوتاه مدت مسکن مهر را تکمیل و واگذار کنیم.
وی افزود: مسکن یک کالای همجنس نیست که به راحتی بتوان در آن دخالت کرد چرا که
مسکن تحت تاثیر تورم است.
وی ادامه داد: دولت مهمترین اقدام برای کنترل قیمت مسکن را که همانا کنترل تورم
است انجام داده است پس وقتی تورم کنترل میشود قیمت مسکن نیز کنترل خواهد شد.
وی در خصوص برنامههای وزارت راه و شهرسازی در بازار مسکن گفت: ما به دنبال تنوع
ابزار مالی هستیم بنابراین اگر بتوانیم بازار رهن ثانویه و لیزینگ مسکن را راه بیندازیم
و سازندگان را در کنار ساخت و ساز در یک بازار اقتصادی وارد بازار مسکن کنیم میتوانیم
عرصه و ساخت مسکن را افزایش دهیم.
وی گفت: سهم کنونی وام خرید مسکن که همانا 35 میلیون تومان است تنها 25 درصد خرید
مسکن و در تهران 12 درصد از قیمت مسکن را پوشش میدهد پس باید این سقف افزایش
یابد. بنابراین باید ابزار مالی جدیدی را پیدا کنیم.
مظاهریان گفت: بانکهای ما سود بالایی میگیرند چرا که تورم بالایی در کشور داریم
اینها به شئونات اقتصادی فشار وارد میکنند. هدف برای دخالت در بازار مسکن باید
کنترل تورم باشد تا تولید مسکن افزایش یابد.
وی اضافه کرد: با ورود سرمایه به بازار مسکن میتوان عرضه مسکن را افزایش داد.
وی به بازار رهن ثانویه اشاره کرد و گفت: بازار رهن ثانویه در سال 1937 در آمریکا
اجرا شد البته شکست خورد اما در سالهایی دیگر همین بازار رهن ثانویه بسیاری از
مردم آن کشور را صاحب مسکن کرد.
وی اضافه کرد: پس عامل تورم عاملی است که بازار رهن ثانویه را با شکست مواجه میکند
اما با خود سرمایه را میآورد.
وی گفت: لیزینگ مسکن هم میتواند تنوعبخشی در تولید مسکن را افزایش دهد اما به
این شرط که تورم کاهش یابد. پس دولت باید زمینه خانهدار شدن مردم را فراهم کند.
وی افزود: دولت باید زمینه را فراهم کند تا مردم خودشان مسکن بسازند و صاحب مسکن
شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجارهبهای مسکن که همواره صیر صعودی داشته است آیا
اجارهبها در تابستان افزایش مییابد گفت: آمارهای ما ناشی از این است که افزایش
اجارهنشینی در کشور به معنای این است که قدرت خرید پایین است و مردم نمیتوانند
خانه خریداری کنند.
وی ادامه داد: یکی از سیاستهای ما این است که نهادهای اجارهداری را احیا کنیم
این یک سیاست درازمدت است که برای مسکن شروع شده است و طول میکشد.
وی تاکید کرد: بازار اجاره مسکن در تابستان جاری شوک نخواهد داشت و با اجرای مرحله
دوم هدفمندی نیز تصور میشود بیشتر از 5 درصد رشد نداشته باشد.
مظاهریان در خصوص آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر گفت: این برنامه آزاد شدن خرید و
فروش مسکن مهر میتواند کمک کند تا به دو هدف اصلی که همانا تحولات اجتماعی است و
اینکه گروهی که میتواند آورده را به موقع پرداخت کند صاحب مسکن مهر شود.
وی گفت: بانک مسکن بزرگترین بانک وامدهنده کشور است که میتواند 450 هزار فقره
وام را سالانه جوابگو باشد. این در حالی است که سالانه 1.5 میلیون تقاضا برای وام
وجود دارد پس بانک مسکن توان اینکه به این تعداد تقاضا پاسخگو باشد ندارد.
وی در خصوص مسکن اجتماعی گفت: مسکن اجتماعی در تعریف بینالمللی یعنی خدمترسانی
به گروه ضعیف جامعه و تامین عدالت و حمایت از قشر ضعیف است.
مظاهریان با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی به تازگی به بنیاد مسکن محول شده است
گفت: مسکنهای اجتماعی اگر بد حمایت شوند به تمرکز فقرا تبدیل میشوند.
وی گفت: مسکن اجتماعی برای گروهی است که در مسکن مهر هم نمیتوانستند آورده لازم
را بیاورند. پس این وظیفه دولت است که آنها را صاحب مسکن کند.
وی گفت: نحوه کار در مسکن اجتماعی پیچیدهتر است و آورده اولیه هم وجود ندارد پس
باید بر روی ساز و کار مالی آن کار شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرار نیست در این مسکن اجتماعی پول توزیع شود
بنابراین ما نمیخواهیم پول پرفشار را تزریق کنیم و تورم را بالا ببریم.
وی گفت: امید است که بسته طرح جامع مسکن که شامل مسکن حمایتی و اجتماعی است ظرف دو
ماه آینده تقدیم مجلس شود.
مظاهریان با بیان اینکه مسکن اجتماعی برای گروهی است که در شرایط اضطرار هستند و
نمیتوانند با اتکا به منابع خود صاحب مسکن شوند، تصریح کرد: در روستاها اجرای
مسکن اجتماعی آسانتر است چرا که در آنجا آمادهسازی نیز کمتر است.
وی تاکید کرد: مردم ما باید با عزت زندگی کنند بنابراین به هر حال ناچار هستیم که
برای دو دهک پایین جامعه مسکن تهیه کنیم تا از تمرکز فقر جلوگیری شود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی مسکن فقط کنار هم گذاشتن بلوک و آجر نیست شهر یک
کالبد نیست که آن را با آجر و سنگ بسنجیم پس باید به مردم عزت و احترام داد.
وی با بیان اینکه یک میلیون و 600 هزار مسکن خالی در کشور وجود دارد گفت: وجود این
تعداد واحد مسکونی خالی از سکنه حاکی از این است که مردم چشم به خرید دارند اما
توان مالی ندارند.
وی در خصوص لیزینگ مسکن نیز گفت: اجازه نمیدادیم که گروههای سرمایهداری وارد
بخش مسکن شوند بنابراین دنبال اخذ مجوز از بانک مرکزی هستیم تا این سرمایهها را
به سمت مسکن و ساخت و ساز سوق دهیم.
وی در خصوص مسکن پاک (پسانداز، انبوهسازی، کوچک سازی) گفت: مسکن پاک را در حقیقت
در سالهای گذشته آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ابداع کرد. الان آن تجربه وجود دارد
که با بازنگری آن میتواند بخش مسکن را به خوبی جواب دهد.
وی گفت: طرح جامع مسکن به زودی رونمایی خواهد شد.
چرا؟ چون این خصلت عمده دستگاه اجرائی ماست ! درعین سردرگمی وتناقض گوئی و بیگانگی با ابعاد مختلف مسئله ، اما طرح مسئله برای افکارعمومی وبه بحث گزاردن ان جدا" همواره برای ان گوئی اُفت ! داشته است . مسئله اینجاست که مسکن اجتماعی مطرح شد. انهم در شرایطی که همانگونه میدانیم بسیاری قافلگیر شدند ، گوئی تاکنون باچنین عبارتی مواجه نشده بودند!! که این خود هرچند وصف الحال است ، اما جای تامل بسیار دارد !؟ قرار بود ، چگونگی انرا برای افکارعمومی تشریح کنند . اما بدون توجیه همه جانبه ان ، مسکن اجتماعی که تعریف وعملکرد مشخصی دارد ، بازهم همانند قبل همه کاره شد ! گاه جایگزین مسکن مهر شد . گاه قرارشد همه را صاحب خانه کند و اگر به انچه در این چندماه درباره ان گفته شده توجه شود . میزان سردرگمی وتناقض گوئی ها مشخص میشود . در حالی که مسکن اجتماعی در کشورهائی که از اوایل قرن گذشته ( 1909در فنلاند) در انها کارساز ومشکل گشا بوده ، عمدتا"، جهت صاحب خانه کردن این یا ان دهک اجتماعی نبود . مسکن اجتماعی البته بشرطی بمیزان کافی - بیش از 20 در صد واحد های موجود – احداث شود وکلا" متعلق به بخش عمومی ، دولت ویانهادهای مشابه ، باشد . فقط به صورت اجاره به دهک هائی که توان پرداخت اجاره بها به نرخ رایج دربازار مسکن را ندارند ، میتواند بصورت عامل تنظیم بازارومهارافزایش بهای خرید واجاره مسکن عمل نماید . اما چنین هدفی بامنافع بسازبفروشها ورانت خواران که در این بخش بسیار ذینفع هستند ، سازگاری نداشته وبهمین سبب با مطرح شدن ان سروصدا براه انداخته وگوئی عزا گرفته اند . حال پرسش این استکه : دستگاه اجرائی که واقعا" قصد خدمت دارد ، چرا اینهمه ازاین شاخه به ان شاخه پریده و سردرگم است ؟ چرا ابعاد متنوع مسئله را برای افکارعمومی مطرح نکرده وقبل از هرچیز انرا به قضاوت نمیگذارد ؟ درحالی که بوضوح مشخص است که برای دستگاه اجرائی انچنان که باید همهء ابعاد مسئله روشن نیست ، مرتبا" در پی ارائه طرح نهائی موهومی است که مانند بقیه طرحهای به اصطلاح کارشناسی شده وبال گردن خود ومردم شود ؟ سایت « شهرسازی وتوسعه» . این مسئله را در مقالات مفصلی ، درسایت شهرسازی وتوسعه مطرح نموده ایم . از نقد متقابل سپاسگزار خواهیم بود .