melkban24

melkban24

melkban24

melkban24

صدور کدرهگیری مسکن ادامه می‌‌یابد

ملک بان 24

صدور کدرهگیری مسکن ادامه می‌‌یابد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به اینکه صدور کدرهگیری ادامه می‌‌یابد، گفت: پیگیر هستیم تا سازمان ثبت اسناد، شهرداری، وزارت نیرو و بانک ها با سامانه صدور کدرهگیری لینک شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسام عقبایی با تاکید بر اینکه صدور کدرهگیری همچنان به قوت خود باقی و برای بنگاه های مسکن الزامی است، گفت: تاکنون جلسات مشترکی با روسای اتحادیه های سایر استان های کشور در خصوص پیگیری وضعیت صدور کد رهگیری در استان های مختلف برگزار کرده ایم تا از شائبه اختیاری شدن صدور کدرهگیری در بنگاه‌ها جلوگیری کرده و از احتمال مخدوش‌شدن مسیر امن موجود برای متعاملین مسکن ممانعت کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون در راستای ارتقای سامانه مدیریت املاک و شفافیت بیشتر در این حوزه، پیگیر هستیم تا سازمان ثبت اسناد، شهرداری، وزارت نیرو و بانک ها با این سامانه لینک شوند تا از این طریق سطح دسترسی اطلاعات مشاوران املاک در بنگاه ها در زمان انعقاد قرارداد بیشتر شود و عملا آرامش مردم نیز در حین انجام معامله افزایش یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تصریح کرد: با وجود اینکه مطابق با مصوبه هیات دولت وقت در سال 88 صدور کد رهگیری و ثبت تمام معاملات املاک در سامانه مدیریت املاک الزامی است اما حواشی ایجاد شده در خصوص اختیاری شدن کد رهگیری در صورتی که به خوبی مدیریت نشود می تواند خدشه هایی به این بانک اطلاعاتی قابل استناد وارد کند.

عقبایی با بیان اینکه هم اکنون صدور کد رهگیری در تمام بنگاه های مسکن کشور مانند قبل ادامه دارد و این فرایند از سوی اتحادیه های املاک تحت کنترل است، افزود: ایجاد سامانه مدیریت املاک و الزامی شدن صدور کد رهگیری به منظور ایجاد شفافیت در همه معاملات مسکن، از جمله درخواست ها و تاکیدات مراجع قضایی و انتظامی بوده و به مصلحت کل جامعه است.

وجود یک میلیون و 600 هزار خانه خالی در ایران! اجاره بها سال آینده چقدر می شود؟

ملک بان 24

وجود یک میلیون و 600 هزار خانه خالی در ایران! اجاره بها سال آینده چقدر می شود؟



شرح :

وجود یک میلیون و 600 هزار خانه خالی در ایران/ اجاره بها سال آینده چقدر می شود؟

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رکود بخش مسکن طولانی شده است، گفت: شوک قیمتی در بازار مسکن متصور نمی‌شود، اما اجاره بها در سال آینده در حد نرخ تورم خواهد بود.

حامد مظاهریان گفت: برآورده‌‌های ما از بازار مسکن نشان می‌دهد که هیچ شوک قیمتی تا پایان سال جاری را شاهد نخواهیم بود و باید گفت که قیمت مسکن همچنان به تخلیه حباب ادامه می‌دهد.

او گفت: ‌نرخ اجاره بهای مسکن در سال آینده حداکثر در حد نرخ تورم افزایش می یابد.

مظاهریان در پاسخ به این سوال که رکود حاکم بر خرید و فروش مسکن نیز تا حدودی می‌تواند بر میزان ساخت و ساز و افزایش تولید تأثیر بگذارد، گفت: خرید و فروش مسکن تحت تأثیر شاخص‌های کلان اقتصادی و تورم و تزریق منابع مالی تعیین می‌شود، بنابراین هر تغییری در این شاخص‌ها موجب تغییر در عوامل بیرونی می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که رکود بخش مسکن از حدّ معمول خود فراتر رفته و طولانی شده است، گفت: در حال حاضر با یک افزایش تولید مسکن مواجه هستیم و قیمت واحدهای مسکونی نیز به گونه‌ای است که در توان خرید متقاضیان نیست.

او با اشاره به نیاز انباشته مسکن گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم که به هر حال باید با تقویت طرف تقاضا این واحدهای مسکونی عرضه شوند.

قانون ثبت اسناد و املاک و مستغلات فصل اول

ملک بان 24

 قانون ثبت اسناد و املاک و مستغلات فصل اول


شرح :

قانون ثبت اسناد و املاک و مستغلات

مصوب 26 اسفندماه 1310 با آخرین اصلاحات و الحاقات

باب اول تشکیلات اداری ثبت

 
ماده 1
در هر حوزه ابتدایی به اقتضای اهمیت محل، یک اداره یا دایره ثبت اسناد و املاک تاسیس می‌شود. ممکن است هر اداره یا دایره ثبت دارای شعبی باشد

 
ماده 2
مدیران و نمایندگان ثبت و مسئولین دفا‌تر و صاحبان دفا‌تر اسناد رسمی جز در محل مأموریت خود نمی‌توانند انجام وظیفه نمایند، اقدامات آن‌ها در خارج از آن محل اثر قانونی ندارد

 
ماده 3
ملغی شده

 
ماده 4
ملغی شده

 
ماده 5
ملغی شده

 
ماده 6
برای رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت اسناد و املاک در مقر هر دادگاه استان، هیأتی به نام هیأت نظارت مرکب از رئیس ثبت استان یا قائم‌مقام او و دو نفر از قضات دادگاه استان به انتخاب وزیر دادگستری تشکیل می‌شود. هیأت مزبور به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبتی در حوزه قضایی استان رسیدگی می‌نماید
برای این هیأت یک عضو علی‌البدل از قضات دادگستری یا کارمندان ثبت مرکز استان از طرف وزیر دادگستری تعیین خواهد شد. (اصلاحی مصوب ) 1351

 
ماده 7
دفا‌تر لازم برای ثبت اسناد و املاک و عده و نوع و ترتیب آن‌ها مطابق نظامنامه‌ای که از طرف وزارت عدلیه تنظیم می‌شود معین خواهد شد

 
ماده 8
مراجعه به دفا‌تر املاک برای اشخاص ذی‌نفع مطابق مقررات نظامنامه وزارت عدلیه جایز است

 
باب دوم ثبت عمومی

 
فصل اول - اعلان ثبت و تحدید حدود

 
ماده 9
در نقاطی که اداره ثبت موجود است از تاریخ اجرای این قانون و در سایر نقاط پس از تشکیل اداره یا دایره? ثبت، وزارت عدلیه، حوزه? هر اداره یا دایره? ثبت را به چند ناحیه تقسیم کرده و به ثبت کلیه? اموال غیرمنقول واقعه در هر ناحیه اقدام می‌کند. (اصلاحی مصوب ????

 
ماده10
قبل از اقدام به ثبت عمومی املاک هر ناحیه، حدود ناحیه مزبور و اینکه املاک واقعه در آن ناحیه باید به ثبت برسد به وسیله? اعلان در جراید به اطلاع عموم خواهد رسید. اعلان مزبور در ظرف ?? روز ? مرتبه منتشر می‌شود

 
ماده 11
از تاریخ انتشار اولین آگهی مذکور در ماده ده ؛ تا شصت روز باید متصرفین به عنوان مالکیت و اشخاص مذکور در دو ماده ?? و ?? نسبت به املاک واقع در آن ناحیه به وسیله?اظهارنامه درخواست ثبت نمایند. اداره? ثبت مکلف است تا نود روز پس از انتشار اولین آگهی مذکور، صورت کلیه? اشخاصی را که اظهارنامه داده‌اند با نوع ملک و شماره‌ای که از طرف اداره ثبت برای هر ملک معین شده در روزنامه‌ها آگهی نماید و این آگهی تا شصت روز فقط در دو نوبت به فاصله? سی روز منتشر خواهد شد. مأمور انتشار آگهی‌ها پس از انتشار و الصاق آگهی‌ها باید گواهی انتشار از کدخدای محل یا ژاندارمری یا پاسبان اخذ و تسلیم اداره? ثبت نماید و در این موارد کدخدا و سایر مأمورین دولتی باید به مأمورین ثبت مساعدت نموده و گواهی لازم رابه مأمور ثبت بدهند. (اصلاحی مصوب ????
تبصره: در مورد اراضی و املاکی که آثار تصرف مالکانه? فعلی کسی نسبت به آن‌ها موجود نباشد درخواست ثبت از کسی پذیرفته می‌شود که بر مالکیت یا بر تصرف سابق خود به عنوان مالکیت یا بر تصرف خود به عنوان تلقی از مالک یا قائم‌مقام قانونی مدارکی داشته باشد. چنان چه تقاضای ثبت نسبت به این قبیل املاک به یکی از عناوین مذکور در دو ماده ?? و ?? باشد در صورتی تقاضای ثبت پذیرفته می‌شود که تقاضاکننده مدارکی بر عنوان مذکور یا بر تصرف سابق خود به آن عنوان یا بر تصرف کسی که تقاضاکننده، قائم‌مقام قانونی او محسوب می‌شود داشته باشد. (الحاقی مصوب ????

 
ماده ??
نسبت به املاکی که مجهول‌المالک اعلان شده اشخاصی که حق تقاضای ثبت دارند می‌توانند در ظرف دو سال از تاریخ اجرای این قانون تقاضای ثبت نمایند و پس از گذشتن مدت دو سال، معاملات راجع به آن املاک قبل از تقاضای ثبت در دفتر اسناد رسمی پذیرفته نمی‌شود و صدی بیست و پنج از حق‌الثبت معمولی در موقع تقاضای ثبت، علاوه دریافت خواهد شد و نسبت به املاکی که آگهی نوبتی آن منتشر نشده از تاریخ انتشار آگهی نوبتی مذکور در ماده ?? معاملات این املاک به هیچ عنوان قبل از تقاضای ثبت در دفا‌تر اسناد رسمی پذیرفته نخواهد شد و پس از یک سال از تاریخ اولین آگهی نوبتی صدی بیست و پنج از حق‌الثبت معمولی در موقع تقاضای ثبت علاوه دریافت خواهد شد. (اصلاحی مصوب ????) - (رجوع به قانون افزایش هزینه‌های ثبتی مصوب ????/?/?

 
ماده ??
ملغی شده

 
ماده ?? مکرر
ملغی شده

 
ماده ??
تحدید حدود املاک واقعه در هر ناحیه متدرجاً به ترتیب نمره? املاک، مطابق نظامنامه? وزارت عدلیه به عمل می‌آید و تقاضاکنندگان ثبت و مجاورین، برای روز تعیین حدود به وسیله? اعلان احضار می‌شوند. این اعلان لااقل بیست روز قبل از تحدید حدود یک مرتبه در جراید منتشر می‌شود. به علاوه مطابق نظامنامه وزارت عدلیه در محل نیز اعلانی منتشر خواهد شد

 
ماده ??
اگر تقاضاکننده در موقع تحدید حدود، خود یا نماینده‌اش حاضر نباشد، ملک مورد تقاضا با حدود اظهارشده از طرف مجاورین تحدید خواهد شد
هر‌گاه مجاورین نیز در موقع تحدید حاضر نشوند و به این جهت حدود ملک تعیین نگردد اعلان تحدید حدود نسبت به آن املاک تجدید می‌شود و اگر برای مرتبه دوم نیز تقاضاکننده و مجاورین هیچ یک حاضر نشده و تحدید حدود به عمل نیاید حق‌الثبت ملک دو برابر اخذ خواهد شد
تبصره: هر‌گاه حدود مجاورین از لحاظ عملیات ثبتی تثبیت و معین باشد تحدید حدود بدون انتشار آگهی با تبعیت از حدود مجاورین به عمل خواهد آمد و در این مورد در صورتی که یک یا چند حد ملک مورد تحدید از اموال عمومی مربوط به دولت و شهرداری و یا حریم قانونی آن‌ها باشد تحدید حدود با حضور نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط به عمل خواهد آمد و عدم حضور نماینده? مزبور مانع انجام تحدید حدود نخواهد بود. (اصلاحی مصوب ????)