اقتصاد آنلاین : آنچه در زیر میآید جدول قیمت معاملات انجام شده آپارتمان در منطقه 20 تهران طی بهمن ماه 95 است. لازم به ذکر است که این ارقام مربوط به اعلام سامانه اطلاعات بازار املاک ایران میباشد:
اولاد قباد،عضو فراکسیون امید مجلس : مسکن مهر هنوز با مشکلات عدیده مواجه است
وی با بیان اینکه هنوز مشکلاتی در حوزه مسکن مهر وجود دارد، گفت: ما درباره مترو پردیس هم دچار مشکلات هستیم و بیشتر رفت و آمدها با مشکلاتی مواجه است.
به گزارش مشرق، فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به 84 هزار واحد موجود در مسکن مهر، اظهار داشت: با وجود این تعداد واحد مسکن مهر اگر هر خانوار 4 نفر در این واحدها مستقر شود جمعیتی بالغ بر 250 هزار نفر ساکن مسکن مهر پردیس خواهند شد.
وی افزود: این مسکن مهر نیازمند زیرساختها و سازوکارهایی است و میطلبد امنیت اجتماعی و آموزش آنها هم تأمین شود.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: آنچه برای مسکن مهر به ویژه در پردیس مهم است این است که اگر این تعداد جمعیت بخواهند به آنجا اضافه شوند قطعاً با مشکلات تردد و رفتوآمد در پردیس مواجه خواهند شد.
اولاد قباد با بیان اینکه هنوز مشکلاتی در حوزه مسکن مهر وجود دارد،گفت: ما البته در بحث مترو پردیس هم دارای مشکلات هستیم و عموماً رفت و آمدها با مشکلاتی مواجه است و ادامه این روند برای پردیس و تهران مشکلات ترافیکی میآفریند لذا میطلبد وزیر راه و شهرسازی توجه ویژهای به این مسائل داشته باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده از آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی خواستم که فکر اساسی به حال مشکلات موجود در حوزه مسکن مهر پردیس داشته باشد چرا که در حوزه امنیت اجتماعی، تأمین مدارس، فضای سبز، فاضلاب شهری، موارد آموزشی، مباحث درمانی و بهداشتی، مساجد و همچنین ابعاد فرهنگی این منطقه دارای مشکلاتی است. ابتدا ما باید سازوکارها را ببینیم و پس از آن خدمات ارائه شود چرا که مردم پس از آن با مشکلات عدیدهای مواجه خواهند شد.
وی با اشاره به تلفات بسیار زیاد جادههای فشافویه، گفت: این جادهها همواره با مشکلات زیادی مواجه است و بعضاً میبینیم شهرستانهای نزدیک و مجاور تهران از محرومیتهای بسیاری از قبیل حوزه راهی مواجه هستند.
اقتصاد آنلاین: آنچه در زیر میآید جدول قیمت معاملات انجام شده اجاره آپارتمان 100متری در تهران در بهمن ماه 95 است. بنابرعرف بازار، درازای کم کردن یک میلیون تومان از ودیعه، 30 هزار تومان به اجاره بهای ماهیانه اضافه میشود.لازم به ذکر است که این ارقام مربوط به اعلام سامانه اطلاعات بازار املاک ایران میباشد:
مدیر عامل هلدینگ مسکن صندوق بازنشستگی کشوری میزان سرمایه این هلدینگ را حدود 50 هزار میلیارد ریال( 5 هزارمیلیارد تومان) اعلام کرد این سرمایه از طریق رد دیون دولت به صندوق ها تامین شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «امیرحسین کریمی» روز سه شنبه در حاشیه نمایشگاه صندوق های بازنشستگی پیشران توسعه که در محل مصلی برگزار شده بود، در نشستی خبری گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای چهار صندوق است که یکی از آنها صندوق بازنشستگی کشوری است.
وی با اشاره به اینکه هلدینگ ها در قالب 6 هلدینگ انرژی ، عمران، دارو، حمل و نقل، صنعت و مالی فعالیت می کنند، گفت: هلدینگ عمران ساختمان دارای املاک و مستغلاتی است که متعلق به خود صندوق است که به جای بدهی دولت به صندوق داده شده است.
به گفته کریمی، این هلدینگ عمران در تهران و شهرهای بزرگ کار ساخت و ساز انجام می دهد.
وی با انتقاد از ساخت و سازهای بی رویه تجاری که در اغلب شهرهای کشور انجام می شود، گفت: فقط در منطقه ٢٢ شهر تهران 25 هزار واحد تجاری وجود دارد.
مدیر عامل هلدینگ مسکن صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: برای ساخت واحدهای تجاری خیلی از مسایل نظیر دسترسی آسان باید در نظر گرفته شود که چنین نمی شود. نمونه این موضوع ساخت مرکز تجاری کوروش در تهران است که چنین ضابطه ای را در نظر نگرفته است.
کریمی استراتژی هلدینگ صندوق عمران را تامین مسکن برای بازنشستگان،خرید مسکن برای فرزندان بازنشستگان و برای شاغلانی که در صف بازنشستگی قرار دارند، عنوان کرد.
مدیر عامل هلدینگ مسکن صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: برای سودآور کردن هلدینگ ساختمان 6 شرکت داریم که در حوزه های بازرگانی، نیروگاه، فروش املاک و دیگر زمینه ها فعالیت می کنند.
کریمی با بیان اینکه با مدیریت در حوزه مسکن می توان هزینه های ساخت مسکن را کاهش داد، از شیوه ساخت مسکن مهر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از استانداردها در ساخت مسکن مهر رعایت نشد.
این فعال حوزه مسکن و ساختمان معتقد است بسیاری از مشکلات را می توان با فرهنگ سازی حل کرد بدون اینکه به منابع سرشار نیاز باشد.
به گزارش ایرنا، «محمود اسلامیان» رئیس صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه شرکت های زیرمجموعه این صندوق پارسال 15هزار میلیارد ریال سود کردند، دو روز گذشته در حاشیه این نمایشگاه گفت: سرمایه ای که در اختیار صندوق بازنشستگی است باید با شفافیت خوبی اداره شود تا بتواند بخشی از تعهد صندوق ها را انجام دهد.
وی مجموع سود شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری را در سال 1392 به میزان هشت هزار میلیارد ریال(٨٠٠ میلیارد تومان) اعلام کرد و گفت: این سود در سال 1393 به 12 هزار میلیارد ریال(١٢٠٠ میلیارد تومان) و در سال 1394 به 15 هزار میلیارد ریال(1500 میلیارد تومان) رسید. امسال سود شرکت های صندوق نزدیک به ٣٠ درصد رشد داشته است.
منبع:ایرنا
مدیرکل حقوقی بنیاد مسکن عنوان کرد:محدودیت معاملات بنیاد، بیاثر بر بازار مسکن
در واقع اگرچه براساس اساسنامه وظیفه اصلی بنیاد مسکن تامین مسکن محرومان و نیازمندان است اما هماکنون شاهد حضور و سهم پررنگ این بنیاد در ساخت مسکن روستایی هستیم، فعالیتی که اگر چه مثبت و مهم تلقی میشود اما نشان از انحراف این بنیاد از اساسنامه نخستین خود دارد. علاوه بر این، نگاهی به آییننامه اجرایی معاملات بنیاد مسکن که به تازگی از سوی وزیر راه و شهرسازی تصویب شده نشان میدهد که معاملات این بنیاد تنها به انجام مزایده و مناقصه محدود شده و برای انجام این معاملات نیز سقف هزینه در نظر گرفته شده است که حاکی از آن است که باوجود گستردگی وظایف بنیاد اما محدودیتهای بسیاری بر فعالیتهای آن درنظرگرفته شده است.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، ابلاغ آییننامه معاملات بنیاد مسکن، فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت و ساز مسکن روستایی و... بهانهیی شد تا این روزنامه گفتوگویی را با امیرنوری، مدیرکل حقوقی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته باشد و درباره جزئیات و اصلاحات این آییننامه نسبت به آیین نامههای گذشته و دلایل اعمال این تغییرات پرسشهایی را مطرح کند، نوری معتقد است که اعمال سقف برای مبالغ معاملات موجب تسریع فعالیتهای عمرانی شده و اگرچه محدودیتهایی را ایجاد میکند اما درنهایت تناقضی با اهداف بنیاد ندارد بلکه میتواند موثر نیز واقع شود. وی میافزاید: اگرچه تغییراتی در نصاب معاملات جزیی؛ متوسط و عمده اعمال شده است، ولی این تغییرات بیشتر متاثر از شرایط بازار است یعنی کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ تورم باعث افزایش سقف نصابها شده است و تغییر این نصابها ازسوی بنیاد مسکن توانایی اثرگذاری بربازار مسکن راندارد.
باتوجه به ابلاغ آییننامه معاملات بنیاد مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی، این سوال برای افکار عمومی مطرح میشود که آیا این ابلاغیه بیسابقه بوده است یا درگذشته نیز چنین آیین نامهیی ابلاغ شده است؟
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی براساس فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در20 فروردین 58 تاسیس شد و در ادامه رسیدگی به دستور امام، اساسنامه قانونی بنیادمسکن نیز در 17 آذر 66 به تصویب مجلس شورای اسلامی وقت رسید و پس ازآن این اساسنامه در 9دی 66 مورد تاییدشورای نگهبان قرارگرفت و درراستای ابلاغ و انتشار قوانین، مفاد آن در 4 بهمن 66 در روزنامه رسمی منتشرشد.
در واقع به موجب ماده 19 اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمام آیین نامههای اجرایی باید توسط شورای مرکزی تهیه و پس از تصویب وزیرمسکن و شهرسازی ابلاغ و منتشر شود که نخستین آییننامه اجرایی معاملات بنیاد مسکن به عنوان یکی از آیین نامهها همگام با اجرای اساسنامه و در تاریخ 5 مرداد 68 یعنی کمتر از دوسال بعد از تصویب اساسنامه بنیاد تهیه و پس ازتصویب وزیر مسکن و شهرسازی وقت در تاریخ 9شهریور 68 در روزنامه رسمی کشور انتشار یافت.
آییننامه اجرایی معاملات مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که در سال 68 به تصویب رسید، پس از گذشت سالها و تغییرات ساختاری ایجاد شده در بانکها، موسسات دولتی و همچنین تغییر در نصابهای معاملاتی که باید متناسب با شرایط اقتصادی باشد مورد بازنگری قرار گرفت و نهایتا با آخرین اصلاحات و الحاقات درتاریخ 11 اردیبهشت 95، جدیدترین آییننامه اجرایی معاملات بنیاد مسکن براساس ماده 19 اساسنامه، به تصویب عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی رسیده و در روزنامه رسمی انتشار مییابد.
البته زمان انتشار این آییننامه درروزنامه رسمی به 19مرداد سال جاری باز میگردد.
بله این آییننامه در تاریخ 11 اردیبهشت 95 ازسوی وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید و پس از طی مراحل اداری در تاریخ 19 مرداد در روزنامه رسمی منتشر شد، این اقدام در راستای ماده 3 قانون مدنی بود که براساس آن انتشار قوانین باید دراین روزنامه صورت گیرد اگرچه این قانون مربوط به قوانین خاص است اما براساس رویه اداری کنونی، برای اطلاعرسانی عمومی و شفافسازی عملکردهای سازمانها و وزارتخانهها تمام مقررات و اصلاحات ایجاد شده در آیین نامهها در روزنامه رسمی منتشرمی شود.
پس باتوجه به گفتههای شما تنها دو آییننامه اجرایی برای معاملات بنیاد مسکن تاکنون وجود داشته و به تصویب رسیده است، یکی در سال 68 و دیگری در سال 95؟
آییننامه اجرایی معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از آیین نامههای اجرایی است که در ماده 19 اساسنامه قانونی بنیاد مسکن پیش بینی شده است و نخستین آییننامه 15مرداد 68 به تصویب رسید و در تاریخ 9شهریور 68 در روزنامه رسمی منتشر شد و دومین آییننامه نیز درتاریخ اردیبهشت 87 با بازنگری به مفاد و تبصرههای آییننامه قبلی و انجام اصلاحات و الحاقاتی به تصویب رسیده و در روزنامه رسمی به چاپ رسید.
تغییرات اصلی اعمال شده در مفاد آییننامه اجرایی معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال 68 تا سال 95 چه بوده است؟
تغییرات عمده بین نخستین و جدیدترین آییننامه اجرایی معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مربوط به تغییرات نصاب معاملات است به عنوان نمونه در نخستین آییننامه که در سال 68 تصویب شد، مفاد با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان در نظر گرفته شد یعنی نصاب معاملات جزیی یک میلیون ریال بود که باتوجه به گذشت زمان وکاهش قدرت و توان اقتصادی این نصابها نیز تغییر کرد و سقف معاملات افزایش یافت. درواقع در سال 68، موسسات مالی بدین شکل فعالیت نمیکردند بنابراین نوع و چگونگی بهرهگیری از ضمانتها، مناقصات و مزایدهها نیز باید با توجه به شرایط اقتصادی تغییر کند که تغییر در نوع معاملات نیز یکی دیگر از اصلاحات موجود در این آییننامه است.
یکی از مسائلی که با نگاه اجمالی به مفاد این آییننامه مشخص میشود، تعیین سقف برای انجام معاملات جزیی، متوسط و عمده است. آیا این موضوع مانعی برای انجام فعالیتهای بنیاد مسکن ایجاد نمیکند؟
قوانین باید جامع و مانع باشد و ضوابط بنیاد مسکن نیز از این اصل مجزا نیست ضمن تسهیل معاملات جزیی، متوسط و عمده باید سیستم نظارتی را بر انجام معاملات نیز در نظر گرفته شود. برهمین اساس باید در مفاد آییننامه اجرایی معاملات مشخص شود که سقف معاملات تا چه مبلغی است و براساس آییننامه تشخیص، تخصیص، تسجیل، تنفیذ و تعهدات مربوط به این معاملات به افراد خاصی واگذار میشود.
به عنوان نمونه اگر معاملات جزیی بنیاد مسکن از آییننامه سال 68 تبعیت میکرد، باید برای این نوع از معاملات مبلغ یک میلیون ریال در نظرگرفته میشد یا اگر سقف معاملات بر اساس نصابهای دومین آییننامه اجرایی بنیاد مسکن انجام میشد مبلغ مورد نظر 85 میلیون ریال بود که این مبالغ در شرایط کنونی اقتصاد ناچیز است و موجب طولانی شدن و کندی روند معاملات و ایجاد بروکراسی اداری میشود، اما با اعمال اصلاحاتی به همراه حفظ نظارت و تسهیل در کار، محدودیت چندانی نیز در این زمینه صورت نمیگیرد. ضمن اینکه این موضوع باید در نظر گرفته شود که قانون باید جامع و مانع باشد و جامعیت نباید باعث کندی روند فعالیتها شود و مانع بودن نیز روند نظارتها را بهبود دهد.
شما تغییر اصلی آییننامه نخستین نسبت به جدیدترین را اعمال اصلاحاتی در نصابهای معاملاتی و بهروز کردن آنها اعلام کردید، این تغییرات چگونه بوده است؟
باتوجه به شرایط کنونی اقتصادی سقف معاملات نیز تغییرکرده و افزایش یافته است و این سیستم تغییر نصابها در تمامی آیین نامههای اجرایی معاملات بنیاد مسکن باتوجه به قدرت خرید مبلغ تعیین میشود. سقف معاملات جزیی دردومین آییننامه اجرایی 85 میلیون ریال بوده است و معاملات متوسط نیز 850میلیون ریال بوده و بالاتر از آن نیز مربوط به محدوده معاملات عمده بوده است البته باید به این موضوع اشاره کرد که این رقمها در دومین آییننامه اعمال شده است و حد نصاب معاملات طی سالهای 87 تا 95 نیز تغییراتی داشته و اصلاحاتی صورت گرفته و ابلاغیههایی نیز وجود داشته است اما درنهایت برای جلوگیری از تشکیک آحاد جامعه به فعالیتهای اقتصادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برای تعیین یک رویه اداری و قضایی، وزارت راه و شهرسازی آخرین اصلاحات و الحاقات مربوط به این آییننامه را یکپارچه کرده و در قالب یک مصوبه ارائه و در روزنامه رسمی منتشر کرده است.
با توجه به اینکه براساس اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمرکز فعالیتهای این بنیاد ساخت و تامین مسکن محرومان است، آیا تغییرات در ارقام و سقف معاملات میتواند در بازار مسکن یا حتی فعالیتهای آتی بنیاد تاثیرگذار باشد؟
اگرچه نصاب معاملات در معاملات دولتی هر ساله تغییر و اعلام می شود تغییر نصاب معاملات درآییننامه اجرایی بیشتر متاثر از شرایط بازار است تا اینکه اثری بربازار مسکن داشته باشد درواقع باتوجه به آنکه تشخیص، تخصیص و تسجیل نصاب معاملات جزئی متوسط و عمده برعهده مسوول خاصی قراردارد و درصورت افزایش محدوده مبالغ باید توسط مسوول بالاتری تایید شود و درسالهای گذشته به علت افزایش نرخ تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته است باید نصاب معاملات بنیاد مسکن هم باشرایط روز تغییر کند و متاثراز قدرت خرید در جامعه باشد و به نظر نمیرسد که تغییرات اعمال شده بتواند تاثیری در شرایط و بازار مسکن داشته باشد.
به نظرشما اعمال تغییرات و اصلاحات در آییننامه جدید میتواند چه موانعی را برای انجام فعالیتهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بردارد؟
در این آییننامه بنیاد مسکن تلاش کرده است که با حفظ نظارت، نصابهایی تعیین کند تا ساخت و انجام پروژه ساختمانی تسریع شود به عنوان نمونه در آییننامه قبلی، مبلغ درنظرگرفته شده برای تبصره دو، معادل 3برابر مبلغ مندرج در تبصره یک است اما در آییننامه جدید این نصاب جدید تغییر کرده و به 4 برابر افزایش یافته است یعنی علاوه بر حفظ نظارت انجام پروژه تسهیل شود. زیرا هرچه پروژه ساختمانی سریعتر صورت گیرد و به اتمام برسد هزینههای کمتری پرداخت میشود درواقع هزینه زمان به علاوه هزینه مصالح و غیره محاسبه میشود و هرچه این فرآیند تسهیل شود هزینهها کاهش مییابد.
یکی دیگر از امتیازاتی که انتشار این آییننامه و همچنین ابلاغ آن وجود دارد این است که براساس قانون یکی از وظایفی که هر دستگاه اجرایی دارد و بنیاد مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست، تعیین وظایف و تکالیف دستگاه است که با انتشار این آیین نامهها به خوبی وظایف بنیاد مشخص میشود ضمن اینکه باعث تسهیل در فعالیتهای بنیاد مسکن میشود و در این زمینه شفافسازی و کمک میکند، تمامی اشخاص جامعه بهویژه پیمانکاران در صورت مطالعه مفاد این آییننامه تعاملشان را با بنیاد مسکن افزایش دهند و دراین میان همکاری بین دستگاهها نیز گسترش مییابد ضمن اینکه درصورت مطالعه آییننامههای منتشر شده توسط افراد حقیقی و حقوقی، روند کارها هم تسهیل میشود.
منبع: اقتصادآنلاین