melkban24

melkban24

melkban24

melkban24

وام خرید مسکن 60 میلیون تومان شد

ملک بان 24

وام خرید مسکن 60 میلیون تومان شد


با مصوبه اخیر شورای پول واعتبار سقف وام خرید خانه و ساخت مسکن از 35 میلیون تومان فعلی به 60 میلیون افزایش یافت.
گرچه بند مصوب در رابطه با افزایش سقف وام خرید مسکن ظاهرا مبهم بوده و با وجود پیگیرهای انجام شده، بانک مرکزی به عنوان منتشر کننده خبر و همچنین بانک مسکن به عنوان متولی و مجری مصوبه هیچ پاسخ شفافی در این رابطه ارائه نکرده‌اند، ولی پیگیری‌ها از مدیران شعب بانک مسکن و همچنین کارشناسان این بانک نشان می‌دهد که با مصوبه روز گذشته شورای پول و اعتبار، سقف وام 35 میلیون تومانی خرید خانه به 60 میلیون تومان افزایش یافته ست.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، در مصوبه این گونه آمده است که با افزایش سقف فردی تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز مسکن در سقف‌های 600، 500 و 400 میلیون ریال به ترتیب در شهر «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت» و «سایر مناطق شهری» موافقت به عمل آمد.

با بررسی این بند به نظر می‌رسد که پیشنهاد بانک مسکن برای بالابردن مبلغ وام 35 میلیون تومانی (از محل خرید اوراق) که به اضافه وام جعاله 10 میلیونی به 45 میلیون تومان برای افراد عادی و 50 میلیون برای زوجین می رسید مصوب شده و البته در سه سطح تقسیم بندی شده است. بر این اساس متقاضیان دریافت وام جدید مسکن، در شهر تهران می توانند تا 60 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. در عین حال که این وام در" مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت " 50 میلیون و در "سایر مناطق شهری" 40 میلیون تومان خواهد بود.که البته اگر وام جعاله 10 میلیونی نیز به آن اضافه شود سقف ها به 70، 60 و 50 میلیون تومان افزایش می یابد.

با این حساب می‌توان گفت وام 35 میلیون تومانی خرید مسکن که در کل کشور یکسان بود با اجرای این مصوبه به حداقل 40 میلیون تومان افزایش یافته است. گرچه جزئیات این مصوبه هنوز اعلام نشده ولی به نظر می رسد پرداخت این تسهیلات نیز مانند قبل از طریق خرید اوراق در فرابورس انجام شود.

به هر حال هنوز جزئیات این مصوبه اعم از میزان سود، دوره بازپرداخت، روش پرداخت و همچنین الزام به داشتن سپرده مشخص نیست و لازم به ارائه توضیحات بیشتر از سوی بانک مسکن است.

وام خرید مسکن در قیمت خانه کدام مناطق تهران تاثیر ندارد؟ توصیه های مشاوران املاک برای وام 60میلیونی

ملک بان 24

وام خرید مسکن در قیمت خانه کدام مناطق تهران تاثیر ندارد؟ توصیه های مشاوران املاک برای وام 60میلیونی 


شرح : دنیای اقتصاد نوشت: برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند افزایش سقف وام خرید خانه از محل اوراق مسکن می‌تواند بر افزایش معاملات این بازار تاثیرگذارد.
وام خرید مسکن 45 میلیونی به 60 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند افزایش سقف وام خرید از محل اوراق مسکن می‌تواند بر افزایش خرید و فروش ملک در این بازار تاثیرگذارد.
برخی دیگر از دلالان مسکن در مناطق شمالی پایتخت هم افزایش وام خرید خانه را در معاملات این مناطق بی‌تاثیر می‌دانند.
صالحی یکی از فعالان بازار مسکن در جنوب پایتخت معتقد است: این وام بیشترین تاثیر را بر خانه‌هایی با متراژ کوچک که قیمت کلی آنها تا 150 میلیون تومان است خواهد گذاشت.
او ادامه داد: معمولا قسط این وام‌ها بالای یک میلیون تومان است و کسانی که قصد خرید خانه‌های کوچک در مناطق جنوبی شهر را دارند، توان پرداخت چنین قسطی را ندارند. به نظر می‌رسد اگر در نرخ سود تجدید نظر شود و این وام با نرخ سود 12 تا 14 درصد باشد استقبال از این وام بیشتر خواهد بود. 
به گفته صالحی بازار مسکن با افزایش وام با رشد تقاضا مواجه می‌شود اما افزایش تقاضا تاثیری بر قیمت مسکن نخواهد گذاشت. 
یک مشاور املاک در منطقه هفت‌تیر هم معتقد است که هنوز نمی‌توان در خصوص تاثیر افزایش وام خرید دربازار مسکن اظهارنظر کرد و تعطیلات پیش‌رو و قرار گرفتن در ماه محرم و صفر سبب می‌شود تاثیر این وام بر بازار مسکن با تاخیر احساس شود.
این دلال بازار مسکن معتقد است افزایش وام به ثبات بیشتر قیمت‌ها کمک می‌کند و ممکن است درصد اندکی هم سبب رشد قیمت‌ها شود که تغییرات قیمت بر افزایش خریدار تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
افزیش وام مسکن در مناطق میانی شهر تهران هم تاثیرگذار است. یک فعال بازار مسکن در منطقه یوسف‌آباد معتقد است، افزایش وام بر رونق بازار این محله هم تاثیرگذار است و ممکن است باعث رشد خرید و فروش خانه‌هایی با قدمت کمتر شود.
او معتقد است در این منطقه که برای خرید نیاز به نقدینگی بالای 500 میلیون تومان است بیشتر خریدارانی از وام مسکن استفاده می‌کنند که به قصد سرمایه‌گذاری خانه خریده‌اند و با استفاده از وام می‌توانند آپارتمان بزرگ‌تری خریداری کنند.
اما مشاوران املاک در مناطق شمالی پایتخت معتقدند این وام تاثیری بر بازار این منطقه نخواهد گذاشت. یک فعال بازار مسکن در منطقه پاسداران گفت: حداقل ارزش معاملات این منطقه 800میلیون تومان است و وام 70 میلیونی 10 درصد ارزش املاک این منطقه را هم پوشش نمی‌دهد بنابراین نمی‌تواند محرک خوبی برای بازار مسکن در شمال شهر تهران باشد. 

کاهش عرضه مسکن موجب احتکار در بازار می‌شود

ملک بان 24

کاهش عرضه مسکن موجب احتکار در بازار می‌شود


رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان تهران با تاکید بر اینکه کاهش عرضه مسکن موجب احتکار در بازار می شود، گفت: باید با مدیریت درست زمین، تولید مسکن را در کشور افزایش دهیم.
حسام عقبائی  با بیان اینکه یکی از اصلی ترین مشکلات حوزه اقتصاد ساختمان، موضوع عدم توازن بین عرضه و تقاضا است، گفت: برهم خوردن رابطه بین عرضه و تقاضا موجب احتکار مسکن می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بحث احتکار و خانه‌های خالی توام با هم است و معمولا این دو موضوع درکنار هم دیده می‌شوند، افزود: احتکار در اقتصادی که در آن رقابت وجود ندارد و حوزه سرمایه گذاری انحصاری است، قاعدتا ایجاد می‌شود.
رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ادامه داد: وقتی عرضه کاهش پیدا می‌کند و سرمایه گذاری انحصارطلبانه می‌شود، افرادی برای سود بیشتر دست به یکسری اقدامات می‌زنند.
عقبائی با اعلام اینکه انگیزه برای کسب سود بیشتر با احتکار خانه، در فضایی که با کاهش صدور پروانه های ساختمانی مواجه‌ایم، یک تهدید تلقی می‌شود، گفت: باید تولید ساختمان را با مدیریت درست زمین که 80 تا 90 درصد قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد، افزایش دهیم.
وی افزود: همچنین برای برقراری توازن باید قیمت‌ها و نحوه محاسبه هزینه‌های جاری مانند هزینه صدور پروانه ساختمانی در کشور متناسب با تقاضای بازار مدیریت شود تا با این راهکار، شبکه عرضه و تقاضا دچار توازن بیشتری شده و فرصت احتکار مسکن از محدود خواهان و انحصار طلبان صنعت ساختمان گرفته شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، ادامه داد: ایجاد یک فضای رقابتی و سرمایه گذاری آزاد، انگیزه‌ای برای احتکار پیش نمی‌آورد و همه دنبال بازاریابی و فروش املاک خود هستند بنابراین تنها راه حل برای جلوگیری از افزایش خانه‌های خالی ایجاد فضای مناسب تولید و سرمایه گذاری است.
عقبائی با تاکید بر اینکه در این شرایط باید قدرت خرید مردم را افزایش داد تا آنهایی که قصد احتکار دارند در بازار غیرمنحصرانه امکان چنین کاری نداشته باشند، گفت: ایجاد فرصت رقابتی موجب می‌شود که احتکار کننده ضرر کند، بنابراین مجبور به عرضه واحدهای خود در بازار خواهد شد.

پیش‌بینی ارزانی مسکن در سال آینده/ استارت ساخت‌وساز در زمستان می‌خورد

ملک بان 24

پیش‌بینی ارزانی مسکن در سال آینده/ استارت ساخت‌وساز در زمستان می‌خورد


اقتصادنیوز نوشت: یک کارشناسان اقتصاد مسکن گفت: با توجه به شرایط فعلی، بازار مسکن در نیم‌سال دوم تغییری نخواهد کرد و تغییرات در سال آینده اتفاق خواهد افتاد.
مهدی پورمهر در رابطه با بازار مسکن در نیمه دوم امسال گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم سالانه 15 درصد اعلام شده، دولت تمام تلاش خود را می‌کند که نرخ تورم تک‌رقمی شود، بنابراین تورم در نیمه دوم سال در مجموع پنج تا نهایتاً هشت درصد است و نمی‌تواند رکورد تورم را بزند و هیچ‌گاه بازدهی آن به بازدهی بخش بانکی نمی‌رسد و از عوامل بلوکه شدن پول در بانک هم همین است که این چنین وضعیتی در هیچ اقتصادی وجود ندارد و به هیچ وجه به نفع بازار خرید و فروش ملک و مسکن هم نمی باشد.
این دانش‌آموخته اقتصاد مالی اضافه کرد: اگر در شش ماه دوم سال نرخ تورم 10 درصد شود، مردم پول‌شان را از بانک بیرون می‌کشند و در بازار مسکن و خرید و فروش ملک سرمایه‌گذاری می‌کنند که این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
او در ادامه در رابطه با ساخت‌وساز در نیمه دوم سال بیان کرد: انگیزه ساخت و ساز در مسکن به میزان تقاضای خرید خانه مربوط است، و سازنده‌ها دست نگه داشته‌اند، چون مطالباتی در بازار مسکن وجود ندارد.
او افزود: از نظر من استارت ساخت‌وساز در زمستان می‌خورد، زیرا اگر الان دست به ساخت‌وساز بزنند پیش‌فروش‌های آپارتمان ها در زمستان شروع می‌شود و این به نفع سازنده نیست.
پورمهر همچنین در رابطه با تاثیر توافق هسته‌ای بر بازار مسکن اظهار کرد: قضیه مذاکرات هسته‌ای یک نااطمینانی در مردم ایجاد کرده است و در نتیجه مردم نمی‌توانند تصمیم اقتصادی درستی درمورد خرید خانه بگیرند.
این کارشناس اقتصاد مسکن در پایان گفت: فعلاً پیش‌بینی‌ها به این صورت است که در این شش ماه اتفاقی نخواهد افتاد و سال آینده ممکن است یک مقدار شرایط مدیریت شود و مسکن کاهش قیمت پیدا کند.

گران ترین و ارزان ترین آپارتمان های خرید وفروش شده در پایتخت

ملک بان 24

گران ترین و ارزان ترین آپارتمان های خرید وفروش شده در پایتخت


دنیای اقتصاد نوشت:‌هفته سوم مهرماه بیش از10 معامله میلیاردی در بازار مسکن به ثبت رسید. اما رکورد معاملات مسکن همچنان متعلق به آپارتمان‌هایی است که مجموع قیمت آنها کمتر از 200 میلیون تومان است.
یکی ازمعاملات گران هفته گذشته متعلق به آپارتمانی نوساز به مساحت 286 متر مربع بود که متری 3 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد. همچنین دو معامله میلیاردی نیز در محله کامرانیه به ثبت رسید. این واحد‌های مسکونی که2 سال قدمت داشتند به قیمت متری 12 میلیون و 900 هزار تومان به فروش رفتند. همچنین آپارتمانی 337 متری در محله الهیه به قیمت متری 10 میلیون و 952 هزار تومان به فروش رفت. قدمت این بنا 15 سال بود. اما از ارزان‌ترین معاملات به ثبت رسیده در هفته گذشته می‌توان به آپارتمانی40 متری در محله مجیدیه اشاره کرد. این آپارتمان نوساز که متراژ آن 40 متر است به قیمت 130 میلیون تومان به فروش رفت. همچنین آپارتمانی 5 ساله به مساحت 47 متر که عمر بنای آن 2 سال است به قیمت کل 96 میلیون تومان فروخته شد. یکی ازآپارتمان‌هایی که زیر 100میلیون به فروش رفته، آپارتمانی 48 متری در محله نظام آباد است، که متری یک میلیون و 640 هزار تومان فروخته شده است. یکی دیگر از معاملات ارزان‌قیمت هفته گذشته متعلق به آپارتمانی46 متری درمحله بی‌سیم بود که به قیمت متری یک‌میلیون و 500 هزار تومان به فروش رفته است.