melkban24

melkban24

melkban24

melkban24

مسکن به کف قیمت خود رسید

ملک بان 24

مسکن به کف قیمت خود رسید


خواب عمیق بازار مسکن در حالی استمرار پیدا کرده ووارد سومین سال رکود خود شده است که به نظر می رسد قیمت خرید برای مشتریان بازار مسکن به پایین ترین حد رسیده است وهمین موضوع می تواند اتفاقی مثبت برای خریداران بازار مسکن باشد البته اگر آنها نقدینگی کافی را در اختیار داشته باشند.
اما به منظوربررسی بیشتر اوضاع قیمت بازار مسکن در حوزه خرید وفروش ملک به سراغ دوتن از کارشناسان برجسته اقتصادی حوزه مسکن رفته ایم تا نظرات آنها را درباره آینده قیمتی بازار مسکن جویا شویم. 
بی انضباطی پولی دولت گذشته حباب قیمتی مسکن رارقم زد 
از یک طرف آلبرت بغزیان با اشاره به اینکه در دوران رونق بازار خرید و فروش مسکن به دلیل تزریق نقدینگی ازسوی بازارهای مالی همچون بورس ،ارز وطلا به آن دچار حباب های قیمتی شد به تجارت می گوید: افزایش نرخ ارز یکی از علل مهم گران شدن مسکن در چند سال گذشته بود وهمین عامل موجب شد تا خریدارقدرت مالی کافی برای خرید را نداشته باشد. 
وی با بیان اینکه در دوران رونق دلالان با کسب سودهای کلان در بازار های دیگر همچون ارز،طلا وبورس موجب شدند که خرید وفروش در بازار مسکن روز به روز افزایش پیدا کند تصریح می کند: درواقع بی انضباطی پولی ومالی در دولت گذشته از یک طرف و قطع نشدن تزریق نقدینگی از سوی بازارهای دیگر به بازار مسکن از طرف دیگر تا قبل از دولت یازدهم موجب شده بود که به اصطلاح بازار مسکن رونق داشته باشد که همین رونق حباب قیمتی وگران شدن روز به روز مسکن در کشور را رقم زد. بغزیان می افزاید: با پیروزشدن دولت تدبیر وامید در انتخابات سال 92 اکثر بازار های مالی از بورس گرفته تا طلا وارز از یک انضباط پولی نسبی برخوردارشدند وهمین عامل کافی بود تا به نوعی آن نقدینگی لازم که موجب ایجاد حباب قیمتی در بازار مسکن می شود دیگر به این بازار تزریق نشود واین بازار دوباره به قیمت مناسب ومنطقی خود وحتی پایین تر از آن هم برسد که این اتفاق برای خریداران می تواند مثبت باشد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سازندگان وانبوه سازان هم تا زمانی که نتوانند واحدهای مسکونی ساخته شده خود را به قیمت مناسب وموردنظرخودشان بفروشند وارد حوزه ساخت وساز نمی شوند می گوید: در دوران رونق سود 50 درصدی در حوزه ساخت وسازکمترین سودی بود که یک سازنده از فروش واحد مسکونی خود کسب می کرد که البته این سود در دوران رکود به کمتر از این مقدار تا حد 30 یا 20 درصد هم رسیده است ووقتی سازنده این سود کم را با سودی که از سرمایه سپرده گذاری خود در بانکها کسب می کند مقایسه می کند به نتیجه ای جز حضور پیدانکردن در بازار ساخت وساز وبالا بردن میزان سپرده بانکی به منظور کسب سود بیشتر دست پیدا نمی کند. 
بغزیان تقویت طرف عرضه مسکن را مهم ترین راهکار برای خارج شدن بازار مسکن از رکود عنوان می کند ومی گوید: در شرایط کنونی بازار مسکن به پایین ترین حد قیمت خود طی چندین سال گذشته رسیده است وبرای رونق گرفتن این بازار باید دولت به جای اینکه به خریداران بازار مسکن وام بدهد به سازندگان وانبوه سازان صاحب صلاحیت وام بدهد تا آنها وارد حوزه ساخت وساز شوند وپس از ساخت ساختمان، وام گرفته شده را به خریدار مسکن منتقل کند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد قیمت خرید مسکن هم برای خریدار پایین تر تمام خواهد شد.
وی تصریح می کند: البته بانکها برای اینکه در حوزه ساخت وساز دلالی بوجود نیاید باید همزمان با پرداخت وام به سازنده نظارت کافی را برروی ساختمان در حال ساخت داشته باشند ووام را مرحله به مرحله به سازنده بدهند.این کارشناس اقتصادی از بالا بودن نرخ بهره وامها در حوزه ساخت وساز انتقاد می کند ومی افزاید: دولت باید برای بهره بالای وامهای ساخت مسکن چاره ای بیندیشد.
افزایش 5  تا 10 درصدی قیمت مسکن تاپایان سال جاری
 از طرفی دیگر اصغر پورمتین دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی قیمت مسکن به کف وپایین ترین حد خود رسیده است  به تجارت می گوید:بازار مسکن به لحاظ قیمتی برای خریداران دست به نقد شرایط خوبی را فراهم کرده است در حالی که فروشندگان در بازار کنونی مجبورند واحدهای مسکونی خود را پایین تر از قیمت فروش موردنظر خودشان بفروشند واین اتفاق بهترین فرصت برای خریداران مسکن وبه خصوص اجاره نشین ها است. 
وی تصریح می کند: شرایط فعلی بازار مسکن حاوی پیامی روشن برای فعالان وقشرهای مختلف مردم در سراسر کشور است که هم اکنون فصل خرید است وباید برای فروش صبر کرد.
پورمتین می افزاید:بازار مسکن از ابتدای سال جاری تا پایان آن بین 5 تا 10 درصد افزایش قیمت دارد واین میزان افزایش قیمت کمترین میزان گران شدن قیمت مسکن طی سالیان گذشته بوده است. 
این کارشناس اقتصادی تصریح می کند:در شرایط کنونی مسکن های با متراژ پایین بهتر از خانه هایی فروش می روند که متراژ بالاتری دارند واین موضوع توان مالی مردم برای خرید مسکن های کوچک را نشان می دهد.
پورمتین از اجرای طرح لیزینگ مسکن به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای خارج شدن بازار مسکن از رکود یاد می کند ومی افزاید: دولت باید برای خارج شدن بازار مسکن از رکود طرح لیزینگ مسکن را در کشور اجرایی کند تا مردم برای خرید خانه ترغیب شوند وبه این صورت بازار مسکن دوباره به رونق بازمی گردد.
این کارشناس حوزه اقتصادی مسکن اجرای برجام وتاثیر گذاری غیر مستقیم آن بربازار مسکن را عامل موثر دیگری در خارج شدن بازار مسکن از رکود می داند ومی افزاید: با اجرای برجام بازارهای مالی مجددا رونق خواهند گرفت وبه دنبال آن نقدینگی لازم به بازار مسکن هم تزریق خواهد شد وهمین عامل در خارج شدن بازار مسکن از رکود موثر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.