melkban24

melkban24

melkban24

melkban24

مسکن دیگر گران نمی‌شود

محمد امیرزاده فعال صنعت ساختمان در گفت‌وگو با بولتن نیوز در رابه با قیمت مسکن؛
گروه اقتصادی: به گفته برخی کارشناسان اقتصادی مسکن موتور محرک اقتصاد است اما در طول سال‌های اخیر به دلیل رکود ایجادشده در کشور باعث شد تا تقاضا به حداقل برسد. از سوی دیگر کاهش تورم و عمیق‌تر شدن رکود بر قدرت خرید خانوار تأثیر گذاشت و دلیلی شد تا این موضوع نیز روند نزولی را طی کند. 
به گزارش بولتن نیوز، برخی افراد می‌گویند تا زمانی که مسکن گران نشود رونق ایجاد نخواهد شد. در همین حال برخی افراد سیگنال‌هایی را در بازار می‌دهند که قرار است مسکن گران شود اما محمد امیرزاره فعال صنعت ساختمان دراین‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: مسکن گران نخواهد شد. این گفت‌وگو را بخوانید:

بعضی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پایان رکود بخش مسکن با جهش ناگهانی قیمت‌ها همراه است. آیا شما هم‌چنین نظری دارید؟

خیر. جهشی که در دهه‌های گذشته در بخش مسکن اتفاق افتاد و باعث شد بسیاری از خانه‌دارها خوشحال شوند و بی‌خانه‌ها در حسرت داشتن حتی یک سرپناه کوچک در شهرهای بزرگ کشور تا سال‌ها اندر خم کوچه‌های وام و پس‌انداز سرگردان بمانند. مسلماً این موضوع خیلی خوشایند نیست. البته برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این روزها افزایش تعداد معاملات ساختمانی‌ها اتفاق افتاده و ذهن‌ها را کمی به خروج از رکود امیدوار کرده است.

فکر می‌کنید چه زمانی شاهد خروج از رکود مسکن باشیم؟

رونق‌بخش مسکن بستگی به رونق بازار دارد. زمانی که گردش پول در جامعه شدت بگیرد و پول در دست عامه مردم زیاد شود، رونق هم به سراغ بخش مسکن می‌آید. تا زمانی که متقاضیان مسکن پولی در دست ندارند که بتوانند مسکن بخرند، رکود این بخش ادامه پیدا می‌کند. اگر گردش پول در کشور قوت بگیرد، این مسئله بر بخش مسکن هم تأثیرگذار است.

آیا خروج مسکن در سال‌های آینده با افزایش قیمت فزاینده انجام می‌شود؟

افزایش ناگهانی قیمت مسکن پس از طی دوره رکود اتفاق نمی‌افتد. در دهه‌های گذشته افزایش ناگهانی قیمت مسکن به دلایلی مرتبط بود که این دلایل دیگر تکرار نمی‌شود.

چرا رکود فعلی مسکن با افزایش قیمت ناگهانی ساختمان به پایان نمی‌رسد؟

جمعیت کشور روند افزایشی ندارد مهاجرت‌هایی که در ابعاد گسترده در دهه اول و دوم پس از انقلاب به شهرهای بزرگ انجام شد، دیگر اتفاق نمی‌افتد. از سوی دیگر توان مالی لازم در اقشار مختلف جامعه برای خرید مسکن وجود ندارد و از سوی دیگر بخش نیازمند به مسکن ارزان‌قیمت با توجه به عرضه مسکن مهر تا حدودی این نیاز مرتفع شده است، درنتیجه فشار روی بخش متوسط کمتر می‌شود. با توجه به این دلایل به نظر نمی‌رسد که در پایان رکود فعلی بخش مسکن شاهد جهش قیمت باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.