melkban24

melkban24

melkban24

melkban24

تامین مسکن اقشار کم درآمد

 پس از آثار منفی‌ که اجرای نادرست طرح مسکن مهر بر اقتصاد کشور گذاشت، دولت یازدهم طرح جدیدی را با عنوان تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یا مسکن اجتماعی در دستور کار قرار داد که پس از کش و قوس‌های فراوان، مصوبه هیات وزیران درباره چگونگی اجرای مسکن اجتماعی به وزارت راه و شهرسازی، وزارت رفاه، سازمان برنامه، بنیاد مسکن، وزارت کشور و بانک مرکزی ابلاغ شد. 
روزنامه «تعادل» یادداشتی را با عنوان «3چالش مسکن اجتماعی» منتشر کرد. 
در این یادداشت می خوانیم: تعیین کم هزینه «منابع» مورد نیاز برای مسکن حمایتی و اجتماعی، واگذاری «شناسایی» خانوارهای مشمول مسکن اجتماعی به نهادهای کلیدی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و همچنین تلاش برای جلب «سرمایه‌گذاری» بخش خصوصی در ساخت و اجاره‌داری مسکن اجتماعی، سه ویژگی مثبت مصوبه طرح مسکن اجتماعی در قیاس با طرح مسکن مهر به شمار می‌روند. در عین حال، این سه ویژگی تحت شرایطی می‌تواند به پاشنه آشیل طرح مسکن اجتماعی تبدیل شود. 
روزنامه «جهان صنعت» نیز در گزارشی با عنوان « رونمایی از جایگزین مسکن مهر» طرح مسکن اجتماعی را جایگزینی برای مسکن مهر دانست.
این روزنامه نوشت: دولت گذشته طرح مسکن مهر را با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه کلید زد تا با واگذاری زمین رایگان خانه‌سازی را در کشور تشویق کند، با این وجود مشکلات فراوان این طرح، از جمله مشکل تامین مالی که منجر به چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش تورم شد، همچنین جایگزینی نامناسب ساختمان‌های مسکن مهر این طرح را با شکست مواجه کرد.
اگرچه سیاستگذاری دولت گذشته درباره طرح مسکن مهر سیاستگذاری صحیحی نبود با این وجود هدفی که دنبال می‌کرد، یعنی خانه‌دار کردن اقشار کم‌در‌آمد توسط دولت کنونی نیز دنبال می‌شود و به عقیده دولت وقت، طرح مسکن اجتماعی می‌تواند همان چیزی را به مردم بدهد که مسکن مهر قصد آن را داشت. 
در ادامه گزارش می خوانیم: طرح مسکن اجتماعی قرار است به جای زمین‌های خالی که برای سکونت نامناسب هستند، روی بافت فرسوده یا مکان‌هایی که زیر‌ساخت آب و برق و گاز دارند، ساخته شود تا از این طریق هم اقشار کم‌درآمد جامعه خانه‌دار شوند و هم نوسازی بافت شهری صورت بگیرد.
شاید مهم‌ترین ویژگی این طرح را بتوان استیجاری بودن یا به عبارتی اجاره به شرط تملیک بودن آن دانست. به این صورت که طی چند سال ابتدایی صاحب ملک سازنده آن است با این حال پس از تعداد معینی اجاره سند ملک به مستاجر تعلق می‌گیرد.
تفاوت مهم دیگر این طرح با مسکن مهر را نیز می‌توان در متصدی آن دانست که قرار نیست دولت باشد بلکه توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد، با این وجود دولت برای اجاره این املاک به مستاجران آن یارانه‌ای از 200 تا 400 هزار تومان پرداخت می‌کند تا از این طریق کمک هزینه‌ای برای دهک‌های پایین جامعه فراهم آورده باشد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.