melkban24

melkban24

melkban24

melkban24

سهم زمین از قیمت مسکن چند درصد باشد، مناسب است؟

ملک بان 24

سهم زمین از قیمت مسکن چند درصد باشد، مناسب است؟


شرح : وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که قیمت زمین، حدود 60 درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد که این موضوع در میان واحدهای لوکس تا 90 درصد هم پیش‌می‌رود.حال این پرسش مطرح است که آیا این میزان هزینه زمین منطقی است یا خیر؟
هفته گذشته عباس آخوندی اعلام کرد در ایران بیش از 60 درصد قیمت تمام شده مسکن قیمت زمین است و در واحدهای لوکس این میزان به 90 درصد نیز می‌رسد که نشان می‌دهد این رقم یک رقم کاملا غیرعقلایی است و همین امر به افزایش قیمت خرید خانه و بالتبع به افزایش مبلغ رهن و اجاره آپارتمان ها نیز منجر خواهد شد.
این درحالی است که از همان روزهای ابتدایی افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال 91 بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که قیمت مسکن بیش از افزایش دو برابری ایجاد شده، دیگر ظرفیت افزایش ندارد و حتی باید ازافزایش بیش از حد قیمت مسکن و زمین جلوگیری شود تا بتوان در نهایت قیمت خرید و فروش خانه را کنترل نمود.
اما آن گونه که در آمارها آمده است، گر چه در این دوسال قیمت مسکن ثبات داشته و به گفته برخی نیز قیمت مسکن در شرایطی سیر نزولی را تجربه کرده است، اما برخی بر این باورند که قیمت زمین کاهش نداشته و حتی افزایش قیمت را هم تجربه کرده است و فقط به دلیل وجود رکود در بازار، کاهش قیمت مسکن به چشم می‌خورد اما به گفته کارشناسان حتی همین رکود هم نتوانسته قیمت خرید خانه را به قیمتهای واقعی نزدیک کند.
حال عباس آخوندی با گلایه از وضعیت قیمت زمین در بخش ساخت وساز گفته است که بخش عمده‌ای از راه حل کاهش سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن به مدیریت شهری بر می‎گردد و برای اینکه بتوان به کاهش سهم زمین در مسکن رسید باید ابتدا با سوداگری مقابله کرد.
در این باره نیز رئیس کانون سراسری انبو‌سازان استان تهران گفت: هزینه زمین متناسب با تراکم بر قیمت آپارتمان تقسیم می‌شود.از این رو چه سازنده یک طبقه بسازد و چه پنج طبقه، هزینه زمین بر تعداد تراکم ساخته شده تقسیم می‌شود و این بدین معنی است که هزینه زمین برای آپارتمان های با تعداد طبقات بیشتر کمتر به حساب می آید.
ایرج رهبر افزود: تاثیر قیمت زمین بر قیمت تمام شده مسکن، به تعداد تراکم سازه بستگی دارد و هر طبقه که سازنده ساخته باشد در هزینه زمین تقسیم می‌شود و نفع با آپارتمان‎های با تعداد طبقات بالاتر است.
وی با اشاره به عرف سهم زمین از قیمت مسکن اظهار کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با هزینه‌های تمام شده برای یک ساختمان پنج طبقه باید سهم زمین از قیمت مسکن 40 درصد باشد. اگر زمین دو هزار متری موجود باشد و سازنده در هزار متر آن آپارتمان بسازد، سهم زمین بر قیمت تمام شده آپارتمان یا خانه ساخته شده بیشتر می‌شود اما اگر همان اندازه ساخت و ساز صورت گیرد، هزینه برای هر طبقه با قیمت کل زمین مساوی می‌شود.
وی افزود:البته در برخی ساخت‌وسازها همچون شهرهای جدید هزینه ساخت معابر و خیابان‌بندی و هزینه‌های مازاد شهرداری نیز بر قیمت زمین افزوده می‌شود و شاید یکی از دلایلی باشد که قیمت زمین زیاد به نظر برسد که ممکن است این موضوع در برخی مناطق شمالی شهر هم تکرار شود.
رهبر با اشاره به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر سهم 60 تا 90درصدی زمین از قیمت مسکن ، اظهارکرد:به نظر می‌رسد منظور آقای آخوندی آن دسته از ساخت‌و سازهایی باشد که بر یک زمین هکتاری یا چندهزار متری خانه ویلایی ساخته می‎شود که این موضوع در شمال شهر تهران بیشتر نمایان است.
رئیس کانون سراسری انبو‌سازان استان تهران یادآور شد: هرچه تعداد تراکم بیشتر باشد، سهم زمین بر قیمت تمام شده نیز کمتر خواهد شد.

سهم زمین از قیمت مسکن چند درصد باشد، مناسب است؟

ملک بان 24

سهم زمین از قیمت مسکن چند درصد باشد، مناسب است؟


شرح : وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که قیمت زمین، حدود 60 درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد که این موضوع در میان واحدهای لوکس تا 90 درصد هم پیش‌می‌رود.حال این پرسش مطرح است که آیا این میزان هزینه زمین منطقی است یا خیر؟
هفته گذشته عباس آخوندی اعلام کرد در ایران بیش از 60 درصد قیمت تمام شده مسکن قیمت زمین است و در واحدهای لوکس این میزان به 90 درصد نیز می‌رسد که نشان می‌دهد این رقم یک رقم کاملا غیرعقلایی است و همین امر به افزایش قیمت خرید خانه و بالتبع به افزایش مبلغ رهن و اجاره آپارتمان ها نیز منجر خواهد شد.
این درحالی است که از همان روزهای ابتدایی افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال 91 بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که قیمت مسکن بیش از افزایش دو برابری ایجاد شده، دیگر ظرفیت افزایش ندارد و حتی باید ازافزایش بیش از حد قیمت مسکن و زمین جلوگیری شود تا بتوان در نهایت قیمت خرید و فروش خانه را کنترل نمود.
اما آن گونه که در آمارها آمده است، گر چه در این دوسال قیمت مسکن ثبات داشته و به گفته برخی نیز قیمت مسکن در شرایطی سیر نزولی را تجربه کرده است، اما برخی بر این باورند که قیمت زمین کاهش نداشته و حتی افزایش قیمت را هم تجربه کرده است و فقط به دلیل وجود رکود در بازار، کاهش قیمت مسکن به چشم می‌خورد اما به گفته کارشناسان حتی همین رکود هم نتوانسته قیمت خرید خانه را به قیمتهای واقعی نزدیک کند.
حال عباس آخوندی با گلایه از وضعیت قیمت زمین در بخش ساخت وساز گفته است که بخش عمده‌ای از راه حل کاهش سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن به مدیریت شهری بر می‎گردد و برای اینکه بتوان به کاهش سهم زمین در مسکن رسید باید ابتدا با سوداگری مقابله کرد.
در این باره نیز رئیس کانون سراسری انبو‌سازان استان تهران گفت: هزینه زمین متناسب با تراکم بر قیمت آپارتمان تقسیم می‌شود.از این رو چه سازنده یک طبقه بسازد و چه پنج طبقه، هزینه زمین بر تعداد تراکم ساخته شده تقسیم می‌شود و این بدین معنی است که هزینه زمین برای آپارتمان های با تعداد طبقات بیشتر کمتر به حساب می آید.
ایرج رهبر افزود: تاثیر قیمت زمین بر قیمت تمام شده مسکن، به تعداد تراکم سازه بستگی دارد و هر طبقه که سازنده ساخته باشد در هزینه زمین تقسیم می‌شود و نفع با آپارتمان‎های با تعداد طبقات بالاتر است.
وی با اشاره به عرف سهم زمین از قیمت مسکن اظهار کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با هزینه‌های تمام شده برای یک ساختمان پنج طبقه باید سهم زمین از قیمت مسکن 40 درصد باشد. اگر زمین دو هزار متری موجود باشد و سازنده در هزار متر آن آپارتمان بسازد، سهم زمین بر قیمت تمام شده آپارتمان یا خانه ساخته شده بیشتر می‌شود اما اگر همان اندازه ساخت و ساز صورت گیرد، هزینه برای هر طبقه با قیمت کل زمین مساوی می‌شود.
وی افزود:البته در برخی ساخت‌وسازها همچون شهرهای جدید هزینه ساخت معابر و خیابان‌بندی و هزینه‌های مازاد شهرداری نیز بر قیمت زمین افزوده می‌شود و شاید یکی از دلایلی باشد که قیمت زمین زیاد به نظر برسد که ممکن است این موضوع در برخی مناطق شمالی شهر هم تکرار شود.
رهبر با اشاره به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر سهم 60 تا 90درصدی زمین از قیمت مسکن ، اظهارکرد:به نظر می‌رسد منظور آقای آخوندی آن دسته از ساخت‌و سازهایی باشد که بر یک زمین هکتاری یا چندهزار متری خانه ویلایی ساخته می‎شود که این موضوع در شمال شهر تهران بیشتر نمایان است.
رئیس کانون سراسری انبو‌سازان استان تهران یادآور شد: هرچه تعداد تراکم بیشتر باشد، سهم زمین بر قیمت تمام شده نیز کمتر خواهد شد.

رهن کامل 1 میلیاردی، اجاره آپارتمان های لوکس در اطراف زاینده رود و خرید خانه در اصفهان

ملک بان 24

 رهن کامل 1 میلیاردی، اجاره آپارتمان های لوکس در اطراف زاینده رود و خرید خانه در اصفهان


با نزدیک‌شدن به پایان فصل جابه‌جایی‌ها، در شهر اصفهان رهن آپارتمان‌های لوکس در برخی نقاط شهر با قیمت خرید خانه در سایر نقاط برابری می‌کند و این نشان از افزایش قیمت های اجاره آپارتمان در مناطق بالای شهر و کاهش قیمت خرید خانه در نقاط مرکزی و پایین شهر اصفهان است.


قیمت و اجاره‌بها مسکن در اصفهان بسته به قرارگرفتن آنها در مجاورت رودخانه زاینده‌رود تعیین می‌شود؛ اینکه واحد مسکونی در کدام سمت رودخانه قرار گرفته‌، معیار اصلی تعیین نرخ اجاره‌بهای آن آپارتمان یا خرید فلان خانه است.
 
روزهای رو به پایان تابستان پر رونق‌ترین ایام اجاره آپارتمان در این شهر است و هر متقاضی مسکن این امکان را دارد که در گوشه و کنار شهر آپارتمانی معمولی و متناسب با بودجه خود را پیدا کند.در فایل‌های اجاره‌ای مشاوران املاک در شهر اصفهان آپارتمان‌های لوکس با اجاره‌‌های نجومی به چشم می‌خورند؛ آپارتمان‌هایی که قیمت رهن آنها با قیمت خرید خانه در مناطق دیگر اصفهان برابری می‌کند؛ اما علی‌رغم همه این موضوعات بازار رهن و اجاره مسکن در اصفهان حال خوشی ندارد و نرخ رهن واحدهای لوکس در برخی مناطق، بالاتر از ارزش واقعی و کارشناسی شده آن می باشد.
 
یکی از مشاوران املاک در خیابان مرداویج  با بیان اینکه در این منطقه رهن کامل یک خانه نوساز 310‌متری در حدود 450 میلیون تومان است، اظهار کرد: این درحالی است که می‌توان با همین قیمت واحد مسکونی در سایر مناطق اصفهان را خریداری یا یک خانه خوب و آینده دار را پیش خرید نمود.

رکود در بازار ملک/ نرخ آپارتمان 70 متری در تهران

ملک بان 24

رکود در بازار ملک/ نرخ آپارتمان 70 متری در تهران


به گزارش خبرنگار مهر، بازار مسکن در این روزها همچنان رکود سنگینی را سپری می‌کند و پس از دوسال تغییری در بازار مسکن به وجود نیامده است، بنابراین علاوه بر خرید و فروش، ساخت و ساز مسکن هم در رکود به سر می‌برد و همچنان این بازار با کاهش مشتریان و خریداران مواجه است.

هرچند که رکود بازار مسکن موجب تثبیت قیمت‌ها شده است اما سازندگان معتقدند این رکود در آینده به زیان این بازار خواهد بود و بازار مسکن با انباشت تقاضا روبرو می‌شود.

متراژ

سال ساخت

قیمت

منطقه

74 متری

بازسازی شده

270 میلیون تومان

پونک کمالی

71 متری

12 ساله

241 میلیون تومان

نارمک

75 متری

نوساز

398 میلیون تومان

جنت آباد

72 متر

15 ساله

250 میلیون تومان

شاهین شمالی

74 متری

12 ساله

580 میلیون تومان

جردن

72 متری

بازسازی شده

310 میلیون تومان

فردوس

75 متری

نوساز

480 میلیون تومان

شمشک


تامین خانه برای اقشار کم درآمد و متوسط در وضعیت بحرانی است

ملک بان 24

تامین خانه برای اقشار کم درآمد و متوسط در وضعیت بحرانی است


وزیر راه و شهرسازی معتقد است «مدت زمان لازم برای خرید خانه توسط طبقات و دهک‌های پایین تا 25 سال افزایش داشته و به همین خاطر می‌توان گفت تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و متوسط ایران در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.»

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه نگاه یک، اقدامات و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی را در حوزه های مختلف حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی و دریایی و همچنین مسکن و شهرسازی به همراه ارایه آمار پروژه‌های افتتاح شده تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس آخوندی در بیان پروژه‌های افتتاح شده در این هفته توسط وزارت راه و شهرسازی گفت: افتتاح بالغ بر هزار و 327 پروژه در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی و دریایی با اعتباری معادل دو هزار و 700 میلیارد تومان از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در هفته دولت بود.

وی افزود: تکمیل 13 هزار واحد مسکن مهر و واگذاری آنها در هفته دولت به متقاضیان از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی بود. همچنین ماموریت ساخت ساختمان‌های عمومی از جمله بیمارستان، مساجد و امثال آن نیز به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده بود و وزارت راه و شهرسازی توانست در این هفته در نقاط مختلف کشور برخی از این ساختمان‌های عمومی را افتتاح کند.

عباس آخوندی با اشاره به موقعیت ترانزیتی و امکاناتی که به لحاظ موقعیت جغرافیایی برای ایران وجود دارد، عنوان کرد: بعد از مذاکرات وضعیت اقتصادی کشور بهبود نسبی پیدا می‌کند و در زمینه ترانزیت می‌توان امیدوار بود که ترانزیت کالا را در ایران به ظرفیت 12 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامناسب اکثر مردم برای تملک مسکن، برنامه‌های این وزارتخانه را برای تامین مسکن و اجرای طرح‌هایی از این دست تشریح کرد و گفت: در حال حاضر شاخص تملک مسکن در کشور شاخص پایینی است. در گذشته یک خانوار ایرانی با درآمد متوسط به طور میانگین با پس انداز ? ساله قادر به تامین خانه برای خود و خانواده بود در حالی‌که در حال حاضر این میزان به حدود 12 سال رسیده است. اینها در حالی است مدت زمان لازم برای خرید خانه توسط طبقات و دهک‌های پایین تا 25 سال نیز افزایش داشته است و به همین خاطر می‌توان گفت تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و متوسط ایران در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته چیزی حدود 60 درصد واحدها به بخش تملک مربوط بود و 40 درصد به اجاره تخصیص پیدا می کرد، معکوس شدن این رقم را در طی سال‌های اخیر یادآور شد و افزود: براساس آماری که از سوی مرکز آمار ایران ارایه شده در تهران نزدیک به یک میلیون و 600 واحد مسکونی خالی داریم که این امر نشان دهنده سوداگری در امر ساخت و ساز است. همچنین این مساله موید این مطلب است که در ایران همواره ملک وسیله حفظ قدرت و پول بوده و کارکرد خود را برای رفع نیاز به کارکردهای دیگر برای قشری خاص تغییر داده است.

به گفته آخوندی، قاعده فروش تراکم و وضعیت نابهنجاری که شهرهای حال حاضر به خود گرفته اند محصول فروش تراکم و سوداگری است که دولت با اعمال قانون مصمم به برطرف کردن آنهاست. همچنین مساله اقتصاد ایران قرار گرفتن در وضعیت رکورد تورمی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر قرار گرفتن ایران در سخت ترین شرایط اقتصادی تجربه شده در طی سالیان، گفت: بودجه عمومی در بدترین شرایط پس از انقلاب قرار دارد و اگر دولت همچنان مصمم باشد به منابع بانکی متوسل نشود این وضعیت ادامه می یابد. به همین خاطر نیز راهکار دولت برای برون رفت از این مشکل تامین منابع پروژه های خود با مدیریت دارایی است که از اندیشه های دنبال شده وزارت راه و شهرسازی بوده و خواهد بود.

آخوندی با اشاره به اینکه برای تامین اعتبارات مالی و خدمات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس قرارداد مدیریت مالی با بانک مسکن منعقد شده است، افزود: در حال حاضر شهر جدید پردیس برای خدمات زیربنایی و روبنایی خود به یکهزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و در حال حاضر تامین مالی آن با توجه به اینکه بودجه صفر است ممکن نیست. به همین‌خاطر نیز برای رفع این مشکل با انعقاد قرار داد مدیریت مالی با بانک مسکن در صدد رفع این مانع قدم برداشته‌ایم.

وی در تشریح راهکار مدیریت دارایی به دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی در تملک ساختمان‌های اداری، راه‌ها و امثال آن اشاره کرد و گفت: زمین‌های فراوانی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که جزو دارایی‌های این وزارتخانه است و در عین حال به دلیل شرایط تورمی نمی‌تواند به معادل رقمی تبدیل شود تا بتوان ساخت پروژه‌های زیربنایی و روبنایی را ادامه داد. لذا این وزارتخانه زمین‌ها را به بانک مسکن داده تا آن دارایی را تبدیل به احسن کند و با فروش زمین‌ها بتوان نقدینگی را تامین کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خدمات روبنایی شامل جدول‌کشی، خیابان‌کشی و احداث معابر از جمله وظیفه وزارت راه و شهرسازی است و خدمات زیربنایی از جمله آب، فاضلاب، برق وظیفه وزارت نیرو است از تخصیص 5 هزار و 300 میلیاردی دولت به وزارت نیرو در این‌باره خبر داد.

مسکن مهر تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد

آخوندی با اعلام تکمیل و واگذاری یک میلیون و 600 هزار واحد مسکن مهر رقم نهایی را 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی عنوان کرد و افزود: 15 هزار واحد مسکونی مسکن مهر از رقم کلی 2 میلیون و 300 هزار واحد، فاقد متقاضی است که در حاشیه‌هایی از شهرها واقع شده‌اند که هیچگونه متقاضی برای خرید ندارند و با توجه به تکمیل و واگذاری یک میلیون و 600 واحد مسکونی چیزی در حدود 550 واحد مسکونی دیگر برای واگذاری و تکمیل باقی می‌ماند که سعی ما بر این است تا 300 هزار واحد را تا پایان سال 94 به اتمام رسانده و مابقی را نیز تا پایان سال 95 تحویل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی برگشت رونق به بازار مسکن را وابسته به شرایط اقتصاد کلان کشور دانست و وام ?? میلیون تومانی را یکی از راه هایی دانست که در شهرهای میانی می تواند در خانه دار کردن مردم موثر واقع شود.

آخوندی توسعه شبکه های حمل و نقل ریلی کشور را برنامه های مهم و در دست اقدام این وزارت خانه عنوان کرد و از وصل شدن خطوط راه آهن شهری و بین شهری در آینده ای نزدیک خبر داد. وی تاکید کرد: شبکه آزادراه ایران در حال اتصال به شبکه آزادراه آسیا است و ایران بهترین کریدور حمل و نقل به لحاظ دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای است. در حال حاضر 2 هزار و 300 کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که در صدد هستیم این مقدار را به 5 هزارکیلومتر افزایش دهیم و باید از تمامی ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را ببریم.

افزایش ظرفیت تزانزیت به 12 میلیون تن در سال

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر افزایش ظرفیت تزانزیتی کشور از 6 به 12 میلیون تن به تجارت پایدار کشور با همسایگان و دنیا اشاره کرد و گفت: به دنبال ارتفای وضعیت راه ها هستیم. در حال حاضر 217 هزار کیلومتر راه داریم که باید در نگه داری آن کوشا باشیم. در سال 92 ، سالانه 5 میلیون تن آسفالت برای بهسازی راه ها صرف شد که این مقدار در سال 93 به 10 میلیون تن و در سال 94 به 15 میلیون تن رسید. همچنین بهبود وضعیت پایانه ها از دیگر اقداماتی است که انجام دادیم و در صدد هستیم که 3 هزار کیلومتر آزادراه در دست ساخت و ? هزار کیلومتر برزگراه را ظرف 4 تا 5 سال آینده به بهره برداری برسانیم.

آخوندی شفافیت را یکی از برنامه های دولت یازدهم عنوان کرد و با اشاره به سامانه 141 سامانه اطلاعات جاده ای که در تعطیلات عید فطر بیش از 5 میلیون بازدید کننده داشته از راه اندازی چنین سامان هایی در کنار خدمات و پروژهای زیربنایی و روبنایی خبر داد.

نصب دوربین در هر 20 کیلومتر راه‌های شریانی کشور

وی همچنین از برنامه های افزایش ایمنی جاده ها را نصب دوربین عنوان کرد و گفت: ابتدای سال 94 ، قرارداد نصب 800 دوربین را در جاده های شریانی کشور که می‌تواند در افزایش ایمنی و کاهش سرعت موثر افتد داشتیم و در برنامه داریم تا ظرف دو سال و نیم آینده در هر 20 کیلومتر راه های شریانی کشور یک دوربین نصب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح وضعیت آزادراه تهران-شمال گفت: این آزاد راه به 4 قطعه تقسیم شده که قطعه چهارم آن نزدیک به چالوس افتتاح شد. همچنین قطعه پنجمی نیز برای این آزادراه تعریف شده که چگونگی اتصال شرق به غرب است و در این قطعه 50 درصد پیشرفت داشتیم. قطعه یک نیز از تهران تا شهرستانک است که در سیستم جدید به طور مستقیم از کن به شهرستانک متصل می شود و با این تغییر مسیر 60  کیلومتر کاهش خواهد یافت.

وی اتمام قطعه اول آزادراه تهران-شمال را پایان سال 91 عنوان کرد و در مورد قطعه دوم این آزادراه گفت: قطعه دوم بعد از شهرستانک به طول 30 کیلومتر است که بزرگ ترین تونل این قطعه به حساب می آید و قطعا تا پایان سال 96 به بهره برداری می رسد. همچنین دشوارترین بخش این آزادراه بخش اول قطعه سوم به طول 10 کیلومتر در هزارچم است و مابقی 16 کیلومتری این قطعه قابل انجام بوده و به زودی به بهره برداری می رسد.

بهره وری از ناوگان ریلی با برقی و دو خطه کردن برخی از خطوط

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعتی شدن ایران با راه آهن و در سال 1300 آغاز شد به مشکلات کلان شهرها در حوزه نبود خطوط ریلی حومه ای اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه 117 هزار خودرو بین تهران و کرج در رفت و آمد هستند که توسعه خطوط ریلی و اتصال آنها به یکدیگر می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات حال حاضر را حل کند. متاسفانه در ایران حمل و نقل ریلی حومه ای حلقه مفقوده این صنعت است و در صدد هستیم تا این نقیصه را جبران کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه اجرای 646 کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای تهران آغاز شده گفت: باید از سرمایه های موجود استفاده کرده و با بهره وری از آنها 3 هزار کیلومتر را دو خطه کنیم که با این اقدام ظرفیت راه آهن دو برابر افزایش پیدا می کند. همچنین قرارداد دو خطه‌کردن 886 کیلومتر را امضا کرده ایم و امیدواریم 3 هزار کیلومتر باقی مانده را به قرارداد برسانیم.

وی همچنین از ایجاد دپارتمان‌های جدید در حوزه راه آهن خبر داد و گفت: نیازمند ناوگان خاص بوده و در قطارهای دوربرد نیاز به کوپه‌های خانوادگی داریم. در حال حاضر 2 هزار و 200 واگن مسافربری داریم که حدود 60  واگن در 6 ماهه نخست سال 93 اضافه شد و چیزی در حدود 40 واگن فرسوده را نیز خارج کردیم. همچنین راه آهن درجه 3 وضعیت خوبی ندارد و از 2 هزار و 600 واگن باید 600 واگن را از دور خارج کرده و جایگزین کنیم. مطلوب آن است که تعداد واگن ها به 4 هزار برسد.

وزیر راه و شهرسازی برقی‌کردن ناوگان ریلی را از جمله پروژه‌های گران قیمت عنوان کرد که پس از تحریم ها اقدامات فاینانس آن انجام می گیرد.

550 هواپیما نیاز خطوط هوایی ایران است

آخوندی در حوزه هوایی با اشاره به اینکه در حال حاضر 248 ناوگان هوایی وجود دارد که 100 مورد از آنها زمین گیر شده اند به میانگین سنی 20 ساله هواپیماها، سرمایه گذاری گسترده در این بخش را یادآور شد و افزود: در شرایط مناسب به 550 هواپیما نیازمندیم. همچنین از 67 فرودگاه داخلی، 8 مورد از آنها بین المللی هستند و برای توسعه در این بخش باید به خرید هواپیماهای کوچک روی بیاوریم که از لحاظ قیمت تمام شده و طول پرواز نسبت به هواپیماهای برد متوسط گران تر هستند.

وی همجنین از ایجاد یک بسته تامین مالی در این‌باره خبر داد و گفت: در سال 91 ، 16 ممیز 8 میلیون مسافر با هواپیما جابه جا شدند که در سال 93 این مقدار به 18 میلیون نفر افزایش پیدا کرد و اینها در حالی است که قیمت بلیت هواپیما به شکل نسبی افزایش نداشت.

وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت فرودگاه بین المللی امام خمینی با اشاره به برنامه فوری در دست ساخت برای ترمینال جدید این فرودگاه با ظرفیت 5 میلیون مسافر گفت: در پاییز سال 95 ظرفیت های جدید وارد مدار می شوند. در برنامه توسعه این فرودگاه ساخت باند دوم و همچنین ترمینال دوم برای 20 میلیون مسافر در دست طراحی است که امیدواریم ظرف 30 ماه با انعقاد قرارداد اجرایی شود. امید است ظرفیت فرودگاه امام خمینی به 30 میلیون مسافر افزایش یابد.